סוגי צוואה

סוגי צוואה

בהתאם להוראות חוק הירושה, ניתן להורות במסמך משפטי הקרוי צוואה, כי עיזבונו של אדם יחולק באופן שונה מהאופן שקובע חוק הירושה. במידה והחלטתם כי ברצונכם לערוך צוואה, ולחלק את כלל רכושכם, באופן השונה מהאופן הקבוע בחוק הירושה, בין יורשיכם, דעו כי קיימים ארבעה סוגים של צוואה. בטרם תבחרו את הסוג של אותה צוואה עליה הנכם מעוניינים לחתום, דעו כי, על כל צוואה לעמוד בדרישות צורניות אשר אותם מגדיר חוק הירושה.

כאמור ישנן ארבעה סוגי צוואה, ולכל צוואה דרישות צורניות, אשר על המצווה לעמוד בהן בטרם יחתום על אותה צוואה :

א. צוואה בכתב יד

בהתאם לסעיף 19 לחוק הירושה : "צוואה בכתב-יד תיכתב כולה ביד המצווה, תשא תאריך כתוב בידו ותיחתם בידו". על צוואה בכתב יד להיכתב בכתב ידו של המצווה, להיות חתומה על ידו וכן לשאת את תאריך מועד החתימה על אותה צוואה. על צוואה בכתב יד להיות כתובה בכתב ידו של המצווה על מנת שיהיה ניתן להוכיח, בבוא העת, כי אותה צוואה אכן משקפת את רצון המצווה.

ב. צוואה בעדים

בהתאם לסעיף 20 לחוק הירושה : "צוואה בעדים תהיה בכתב, תצוין בתאריך ותיחתם ביד המצווה בפני שני עדים לאחר שהצהיר בפניהם שזו צוואתו; העדים יאשרו באותו מעמד בחתימת-ידם על פני הצוואה שהמצווה הצהיר וחתם כאמור". על צוואה בעדים להיות מודפסת, להיות חתומה בידי המצווה ובפני שני עדים אשר אין להם עניין בעיזבונו של המצווה ואשר בחתימתם יעידו כי המצווה חתם על צוואתו ללא כפיה, לחץ או עושק, וכן לשאת את תאריך מועד החתימה על אותה צוואה.

ג. צוואה בפני רשות

בהתאם לסעיף 22 לחוק הירושה : "(א) צוואה בפני רשות תיעשה על ידי המצווה באמירת דברי-המצווה בעל פה בפני שופט, רשם של בית משפט או רשם לענייני ירושה, או בפני חבר בית-דין דתי, כמשמעותו בסעיף 155, או בהגשת דברי-הצוואה בכתב, על-ידי המצווה עצמו, לידי שופט או רשם של בית משפט, רשם לענייני ירושה, רשם או חבר בית הדין הדתי כאמור. (ב) דברי-הצוואה כפי שנרשמו על-ידי השופט, הרשם של בית המשפט, הרשם לענייני ירושה או חבר בית הדין הדתי או כפי שהוגשו לידו, ייקראו בפני המצווה, הוא יצהיר שזו צוואתו, והשופט, הרשם של בית המשפט, הרשם לענייני ירושה או חבר בית-הדין הדתי יאשר על פני הצוואה שהיא נקראה ושהמצווה הצהיר כאמור. (ג) נכתבה הצוואה בלשון שהמצווה אינו שומע, תיקרא בפניו בתרגום ללשון שהוא שומע, והמתרגם יאשר זאת על פני הצוואה. (ד) במקום קריאת הצוואה או תרגומה בפני המצווה יכולה לבוא קריאתה או קריאת תרגומה על-ידי המצווה עצמו. (ה) צוואה שנעשתה בפני רשות מותר להפקידה אצל רשם לענייני ירושה. (ו) צוואה בפני רשות תהיה ראיה לכאורה שהאדם הנקוב בה כמצווה עשה את הצוואה ושנעשתה ביום ובמקום הנקובים בה כיום העשייה ומקומה. (ז) לעניין סעיף זה דין נוטריון כדין שופט."

על צוואה בפני רשות להיות צוואה אשר תיכתב בכתב ידו של המצווה, או לחילופין אשר תהיה מוגשת או אשר תיאמר בעל-פה בפני שופט, בפני רשם של בית משפט לענייני משפחה, בפני רשם לענייני ירושה, בפני חבר של בית דין דתי, או בפני נוטריון.

ד. צוואה בעל פה

בהתאם לסעיף 23 לחוק הירושה : "(א) שכיב-מרע וכן מי שרואה עצמו, בנסיבות המצדיקות זאת, מול פני המוות, רשאי לצוות בעל פה בפני שני עדים השומעים לשונו. (ב) דברי המצווה, בציון היום והנסיבות לעשיית הצוואה, יירשמו בזיכרון-דברים שייחתם בידי שני העדים ויופקד על ידיהם אצל רשם לענייני ירושה; רישום, חתימה והפקדה כאמור ייעשו ככל האפשר בסמוך לאחר שניתן לעשותם. (ג) צוואה בעל פה בטלה כעבור חודש ימים לאחר שחלפו הנסיבות שהצדיקו עשייתה והמצווה עודנו בחיים."

על צוואה בעל פה להיערך בנסיבות בהן המצווה גוסס או עומד למות. אותה צוואה למעשה, חייבת להיאמר בנוכחות שני עדים אשר יערכו זיכרון דברים אשר יחשב, בבוא העת, למעשה, לאותה צוואה של המצווה. על אותה צוואה בעל פה אשר נערכה בדרך של זיכרון דברים לשאת את התאריך שבו ציווה המצווה, מה יעשה ברכושו, לאחר לכתו לעולמו, לכלול בתוכה את הנסיבות שבהן נערכה אותה צוואה וכן על אותה צוואה להיות חתומה בידי שני העדים אשר לבסוף יפקידו את אותה צוואה אצל הרשם לענייני ירושה. קיימת חשיבות רבה בעריכת צוואה על פי הכללים והדרישות של חוק הירושה. זאת מאחר ובמידה ונערכה צוואה לא בהתאם להוראות החוק, הרי שאותה צוואה עלולה להיחשב כפסולה.



יעוץ ראשוני חינם
מלא את הפרטים הבאים וניצור עימך קשר בהקדם:
שם מלא:
דוא"ל:
טלפון:
פירוט:

צוואה הדדית

מהי צוואה הדדית? מהם היתרונות של צוואה הדדית ? מעונינים לדעת עוד על הנושא? היכנסו עכשיו לאתר וקבלו מידע נוסף !
קרא עוד

עריכת צוואה בהליך גירושין

מחפשים מידע על עריכת צוואה בהליך גירושין ? רוצים לדעת יותר על עריכת צוואה בהליך גירושין ? היכנסו עכשיו למאמר זה וקבלו מידע מקיף על הנושא ועל הנושאים ה...
קרא עוד

החשיבות של עריכת צוואה

מהי החשיבות בעריכת צוואה? מהם הדגשים עליהם יש לשמים לב בעת עריכת צוואה? כל הפרטים במאמר !
קרא עוד