מילון מושגים באות ב

מילון מושגים באות ב

בגידה –במצב דברים בו אישה מקיימת יחסי אישות עם גבר אחר שאינו בעלה הרי שניתן יהיה להגדירה כבוגדת. על פי הדין העברי, מצב בו אישה שבוגדת בבעלה יוכל לשמש לו כעילת גירושין מוכרת ("זנתה תחתיו"). אישה בוגדת לא תהא זכאית לתשלום של מזונות אישה וכן לא תהא זכאית לתשלום כתובה.

בדיקת רקמות(ניתן גם לומר בדיקת סיווג רקמות)–זוהי בדיקת דם אשר נערכת במסגרת תביעה להוכחת אבהות ואשר נעשית אך ורק באמצעות צו של בית משפט.

בית דין רבני בית דין רבני זו ערכאה שיפוטית אשר לה סמכות שיפוט ייחודית בענייני נישואין וענייני גירושין של בני זוג יהודים. כמו כן לבית הדין הרבני סמכות שיפוט המקבילה לסמכות שיפוט של  בית המשפט לענייני משפחה, בתביעות  בענייני מזונות אישה, חלוקת רכוש, משמורת והסדרי ראיה, הקשורות מעצם טיבם וטבעם בהליך של גירושין.
 
בית הדין הרבני הגדולבית הדין הרבני הגדול, זו ערכאת ערעור על החלטות ופסקי דין אשר הוצאו תחת ידיהם של בתי הדין הרבניים האזוריים. כמו כן, יצוין כי, מקום הימצאו של בית הדין הרבני הגדול הנו בירושלים.

בית משפט לענייני משפחה- בית המשפט לענייני משפחה זו ערכאה שיפוטית אשר דנה בהליכים הקשורים לתחום של דיני משפחה וירושה. לבית המשפט לענייני משפחה סמכות שיפוט ייחודית לדון בתביעת מזונות ילדים (אלא אם כן קיימת הסכמה לכך שנושא זה יידון בבית הדין הרבני). כמו כן בית המשפט לענייני משפחה דן בנושאים נוספים כגון תביעות להוכחת אבהות, תביעות רכושיות (כגון חלוקת רכוש, איזון משאבים), אפוטרופסות, שינוי שם, גיל, אימוץ, ענייני ירושה וכד'.

ביטול הסכם גירושין-תביעת ביטול הסכם גירושין ו/או ערעור בדבר ביטול הסכם גירושין, תתקבל במצב דברים בו מגיש התביעה או הערעור הצליח להוכיח טענות כגון עושק, כפיה, תרמית, אונס וכד' וכן כי הערכאה אשר אישרה את אותו הסכם גירושין לא פלה על פי סדרי הדין הדרושים. יצוין כי, נטל ההוכחה על תביעות וערעורים מעין אלו, הנו נטל כבד מאוד.

ביטוח לאומי -המוסד לביטוח לאומי הנו מוסד ממשלתי אשר מאפשר, במצבים מסוימים ועל פי קריטריונים מסוימים לגבות פסקי דין של מזונות באמצעותם, באופן כזה שהמוסד לביטוח לאומי משלם (עד לתקרה מסוימת) לזכאי למזונות את דמי המזונות אשר נפסקו בפסק הדין, וגובה תשלומים אלו מהחייב בתשלום דמי מזונות, באמצעות מערכת ההוצאה לפועל של בתי המשפט.

ביטול נישואין מעיקרם-זוהי סמכות אשר מוקנית אך ורק לבית הדין הרבני, אשר לו סמכות שיפוט ייחודית בענייני נישואין וענייני גירושין של בני זוג יהודים, והמשמעות היא שבית הדין הרבני יכול לבטל נישואין, כאילו הם לא התקיימו מעולם. ביטול נישואין מעיקרם ייעשה במצב דברים בו יהדותו של צד לנישואין מוטלת בספק (בל חשש לגיור שלא נערך כהלכה למשל).

בירור בית דין-זהו מצב שבו בית הדין הרבני רושם בתיק גירושין, הערה בדבר בירור בבית הדין בטרם נישואין כדת משה וישראל (כאשר הועלו טענות בדבר בגידה של אישה בבעלה עם אותו אדם אשר עימו היא רוצה להינשא), במצב שבו במסגרת הליך הגירושין של אותה אישה אשר מבקשת להינשא פעם נוספת, הועלו טענות והונחה תשתית בדבר בגידתה בבעלה בהיותה נשואה לו.

בן מרדן –זהו בן אשר מסרב לקיים קשר עם אביו (שהנו בדרך כלל ההורה הלא משמורן במצב דברים שבו ההורים פנו להליך של גירושין) או מתנהג לאביו בצורה מבישה ומחפירה. במצב דברים שבו נקבע על ידי בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני כי, אותו בן נחשב לבן מרדן, הרי שקיים סיכוי כי אותן ערכאות אף יקבעו כי יש להפחית או לבטל את תשלום דמי המזונות עבור אותו בן מרדן, אך לא לפני שאותן ערכאות פעלו לשם השבת המצב לקדמותו באמצעות סיוע של שירותי הרווחה, עובדות סוציאליות ופקידות סעד.

בעל דין בעל דין הוא כל צד להליך משפטי אשר מתנהל בערכאות שיפוטיות בין אם תובע ובין אם נתבע.

בקשה בכתב זוהי בקשה אשר מוגשת במסגרת ניהול הליך משפטי. כך לדוגמא במסגרת ניהול תביעת מזונות לאחר הגשת תביעה וכתב הגנה יכול שתוגש בקשה לפסיקת מזונות זמניים (על מנת שבית המשפט לענייני משפחה יפסוק את סך המזונות הזמניים שעל אב לשלם עבור ילדיו עד לכשיסתיימו ההליכים המשפטיים בתביעת המזונות ויינתן פסק דין סופי).
 
בקשה למתן חשבונות זוהי בקשת מי מהצדדים לגילוי נכסים ו/או כספים ו/או רכוש שיש למי מהצדדים. בקשה זו בדרך כלל מוגשת במסגרת תביעות רכושיות כגון תביעת חלוקת רכוש, תביעת איזון משאבים וכד'.

 



יעוץ ראשוני חינם
מלא את הפרטים הבאים וניצור עימך קשר בהקדם:
שם מלא:
דוא"ל:
טלפון:
פירוט:

מילון מושגים באות ו

מחפשים מידע על ו ? רוצים לדעת יותר על ו ? היכנסו עכשיו למאמר זה וקבלו מידע מקיף על הנושא ועל הנושאים הקשורים לו !
קרא עוד

מילון מושגים באות צ

מחפשים מידע על צ ? רוצים לדעת יותר על צ ? היכנסו עכשיו למאמר זה וקבלו מידע מקיף על הנושא ועל הנושאים הקשורים לו !
קרא עוד

מילון מושגים באות ד

מחפשים מידע על ד ? רוצים לדעת יותר על ד ? היכנסו עכשיו למאמר זה וקבלו מידע מקיף על הנושא ועל הנושאים הקשורים לו !
קרא עוד